onsdag den 17. februar 2010

Hospitalsfascister!

Jeg må lige ud med lidt galde... Jeg var til jordemoder for første gang i går. Ja, første gang på Herlev, med rejen, for jeg var selvfølgelig også til jordemoder med Kristoffer, men det var jo på Amager, tilknyttet Hvidovre hospital, og det var i den grad noget helt andet.

Herlev gør meget ud af, at de er et spædbørnsvenligt hospital (??? -hvilke hospitaler med fødegang er ikke det, spørger jeg så) og det betyder så, i hvert fald i følge den jordemoder, der nu er "min" jordemoder, at kun amning og naturlig fødsel er korrekt. Andre muligheder, som kejsersnit og flaskebørn er ikke en mulighed, medmindre der er noget galt.

Jeg kan godt give hende ret et stykke hen ad vejen. Selvfølgelig er det da mest optimalt hvis kroppen nu engang kan gøre hvad den er lavet til, og så føde barnet selv. Og amning er da også at foretrække, hvis man ellers kan få det til at fungere. MEN jeg synes der er langt fra at sige, hvad der vil være det mest hensigtsmæssige, og så til at fordømme at tingene også kunne fungere på andre måder.

Jeg fik lavet kejsersnit sidst fordi Kristoffer lå med underkroppen nedad, og ikke hovedet, som ellers er "normalen". Vi blev præsenteret for nogle videnskabelige facts der sagde, at 60 % af alle kvinder, der vælger at forsøge at føde barnet alligevel, ender i akut kejsersnit. Det kan selvfølgeligt være at lægen løj, da han gav os disse tal -jeg indrømmer gerne at jeg ikke har tjekket dem efter, men jeg synes vi tog en fornuftig beslutning om kejsersnittet i den givne situation.

Men i følge "min" jordemoder er det noget værre løgn, og lægerne har gjort min livmoder handicappet ved at skære i den... Det synes jeg ærligt talt er noget mærkeligt noget at sige til folk (mig). Det fortæller mig, at hun ikke mener at de læger, der har taget en faglig beslutning om at udføre et stykke arbejde, er spor kompetente. Og når jeg nu føler at jeg var i hænderne på nogle dygtige folk, hvad fortæller det så mig om hende?

Ja, jeg er ikke helt lun på det hospital der, og deres måde at præsentere tingene på. Men vi får se, det skal jo nok gå :o)

4 kommentarer:

Lea sagde ...

Altså! Hun har da helt sikkert ret i det er bedst hvis man KAN gøre det naturligt, men det det jo så ikke lige alle der kan!

Mig sur! På dine vegne!
Jeg synes det er en ikke særlig pæn måde at drage tvivl om jeres valg på.
Kan selvfølgelig ikke lade være med at google når jeg ser hvad du skriver. Og det meste er enige med dig og lægerne angående kejsersnit. Denne pjece siger endda at der er en fordel ved kejsersnit når bebsen ligger omvendt.
http://www.jordemodernordjylland.rn.dk/NR/rdonlyres/F2E750EC-7301-4F88-929C-47EF004242B6/0/s%C3%A6destilling4siderA5web.pdf

Skejby siger her at 20 procent af sædefødslerne ender i akut kejsersnit men de er åbenbart eksperter.

http://www.skejby.dk/afdelinger/gyn%C3%A6kologisk-obstetrisk++afdeling+y/obstetrisk+omr%C3%A5de/afsnit/tema-c3-+graviditet,+f%C3%B8dsel+og+barsel/f%C3%B8dsel/underkropsstilling?

http://www.gynobs-aaa.dk/obstetrik/Underkropspraesentation_forloesning%20110505.htm

Sorry for de lange links :)

Nå men det jeg egentlig bare gerne ville sige var, at hvis du ikke kan lide hende så er det sgu lang tid at skulle trækkes med hende, og have en forhøjet risiko (går jeg ud fra) for at det er hende du skal føde med. Kan man ikke be om at få en anden, eller bliver det for ubehageligt?

Dorte sagde ...

Tak for links, omend de er lidt lange. Dem vil jeg kigge på når jeg får tid :o) Mht udskiftning, så kommer det an på om hun er på vagt eller ej den dag, så det er helt tilfældigt om hun vil være tilstede til fødslen eller ej. Så jeg tror kun jeg skal se på hende 2 gange mere, og det har jeg ikke noget problem med. Det var ikke en decideret ubehagelig oplevelse -jeg er bare ikke enig med hende :o)

Søren sagde ...

Gamle sure kælling!
Jeg tror godt du kan be' om at få en anden til de to næste gange, hvis du vil det. Det var i hvert fald en mulighed vi fik præsenteret som en del af pakken da Janni fødte på Riget. Har ikke fulgt så godt med i hvordan det er på Herlev denne her gang...

Unknown sagde ...

min jordemoder i Hillerød anbefalede nærmest et kejsersnit 2. gang!!!! Hun ville ha jeg fik en god fødselsoplevelse, da jeg ikke havde det så godt 1. gang. Se det synes jeg var sympatisk og medfølende!! Jeg valgte så at føde normalt efter mange gode og lange samtaler med hende.

Få en anden. Man har lov til at være lidt "hysterisk" når man er gravid!! :)