søndag den 27. april 2008

En bekymret mors bekendelser

Nogen gange må man krybe til korset, se sig selv i øjnene og indrømme at man måske overreagerer. Eller sådan har jeg det i hvert fald. Men denne gang er jeg i tvivl. Vores lille Kristoffer har en ret stor risiko for at udvikle allergi og derfor vil jeg jo gerne passe ekstra godt på ham, ved at eliminere så mange af de faktorer, der spiller ind, som muligt: "Undgå cigaretrøg og parfume" og "barnet må ikke udsættes for pelsdyr det første år" (fantastisk formulering!)
Det resulterede i, at jeg den anden dag sendte en mail til et par veninder om, at de gerne måtte lade være med, at tage parfume på den dag de kommer og besøger os. Og så er det jeg bliver i tvivl. Er det simpelthen bare for meget? Jeg er ikke i tvivl om, at mine veninder godt kan tage det, men helt ærligt. Er jeg virkelig blevet sådan en -eller rettere sagt, vil jeg virkelig være sådan en, der forsøger at rette på andre menneskers adfærd? En ting er at sige til folk, at de ikke må ryge i ens hjem, eller at de skal lade deres kat blive hjemme (ikke at jeg kender nogen der ville tage den med... håber jeg!) Men på en eller anden måde krydser det her -i mit hoved i hvert fald -over, og svarer lidt til, at jeg forlanger, at folk skal tage blå trøjer på, for det står bedre til tapetet.
Men på den anden side er det jo min lille engels helbred det drejer sig om, og jeg ved, at kom der en ind, der osede af parfume, ville vedkomne nok ikke få lov til at sidde med ham ret længe, før han lige pludselig skulle skiftes eller mades.
Jeg trøster mig med at det vidst er helt naturligt at være overbeskyttende og at jeg nok bare skal nyde det så længe det varer.

2 kommentarer:

Jeppe Morgenthaler sagde ...

Kommende fra en allergiker:

Hvis I PÅ NOGEN MÅDE kan gøre noget for at han ikke bliver allergiker, så gør det.

Jeg synes det er fint at du tænker over tingene og reflekterer over dine "krav". Hvis jeg var dig ville jeg bare venligt spørge dem om at holde parfumeringen på et minimum og forklare hvorfor. Allergi er noget clusterfuck. I hverken kan eller skal forvente at kunne holde ham helt fri for parfume mm, men I kan holde det på et fornuftsbaseret minimum.

Unknown sagde ...

Jeg synes hellere ikke ens nye lille baby skal lugte af parfume. Jeg er helt enig i, at parfume skal begrænses. Jeg skulle faktisk ikke sige det til særlig mange, da de fleste jeg kender har børn og selv tænkte over det :)Selv svigermor var blevet opdraget af forældrene til hendes første barnebarn!!