fredag den 3. april 2009

Vuggestuen er valgt!

Efter besøg i 5 institutioner herude stod valget tilsidst mellem Rødkilde og Riiset. De ligger begge ca. 500 m herfra (de er naboer!). Rødkilde er en stor institution med 84 børn, Riiset har 40. Rødkilde er delt i to huse, så jeg tror dog ikke, at det påvirker børnenes hverdag, at den er så stor. De har dog 12 pr. stue mod 10 på Riiset. Rødkilde ligger i nyrenoverede fine bygninger med lækre fællesarealer, Riiset i en gammel barak uden fællesarealer (derfor så få børn pr. stue.) Nomeringen hedder 1 pædagog og 2 medhjælpere pr. stue på Rødkilde, 2 pædagoger og 1 medhjælper på Riiset. I Riiset sover børnene ude, i Rødkilde primært inde... Rødkildes legeplads er stor og fin, og de har faktisk to, en til hvert hus og så skiftes stuerne til at bruge legepladserne, og de er meget forskellige, så det er jo smart. Eneste minus er at den ligger lige ud til Bellahøjvej, så der er lidt trafikstøj. Riisets legeplads var også rigtig fin med god plads, to niveauer og bagerst, bag et hegn, er der geder man kan fodre :o) Der var rigtig god stemning begge steder, med mange pædagoger der har været der længe, og stadig virkede glade for deres arbejde. Så jeg synes virkeligt at det var et svært valg, og jeg er stadig i tvivl om jeg har valgt rigtigt... En ting der trak ned for Rødkilde var, at hende der viste os rundt sagde, at de har en udskiftning på 50-60 børn om året, og det virker voldsomt, synes jeg. Men det er jo klart at der er mange der hele tiden rykker videre, når det er sådan et stort sted. Rødkilde har ingen børnehave tilknyttet, Riiset har en, men det er en udflytterbørnehave.. Dvs at de hver morgen kører til et andet sted (sikkert på grund af pladsmangel her) Det er altså ikke det samme som en skovbørnehave, men det ved jeg ikke om jeg synes han skal gå i. Men altså, det er jo slet ikke sikkert vi bor her når han når dertil...

Jeg endte med at vælge Riiset, fordi jeg fik en god fornemmelse da jeg var der. Jeg kiggede forbi en ekstra gang i dag for at se hvordan der så ud i godt vejr, og der var bare et eller andet der virkede hyggeligere end den anden, selvom den helt sikkert ikke tager sig ligeså flot ud fysisk. Jeg kan også godt lide det der med at de sover ude, og med 40 børn er der en chance for at alle pædagoger kender alle børn. De var også sådan lidt "no bullshit"; Ture til zoo og lignende, det må altså være forældrenes egen opgave, de vil hellere bare blive hjemme og lege. Og leg er sådan det primære omdrejningspunkt, og det er da ret sympatisk. Så nu må vi håbe at Kristoffer bliver glad for det.

Se evt her: http://www.daginstitutioner.kk.dk/visinstitution.asp?id=1552

Hov, jeg har ingen billeder af vuggestuen, men I får da lige et af en træt dreng og hans Theo. Vi tager på påskeferie i morgen og kommer hjem igen næste mandag. Ha' det godt så længe :o)

Ingen kommentarer: